Table of Contents
Mocht dit wel gebeuren, draai je de aftapplug er weer uit om de olie eruit te laten lopen. Wanneer je tot de juiste hoeveelheid hebt gevuld of bent gedaald, draai je de vuldop er weer op. Jouw compressor is met deze stappen binnen no-time er weer helemaal klaar voor. Denk er wel om dat je niet twee soorten olie door elkaar mengt, want dit kan leiden tot ongewenste prestaties.
Valt het buiten de garantie, neem dan contact op via het (radiologie chirec braine). Bepaalde compressoren zijn uitgerust met koelribben en een V-snaar. Dit zorgt namelijk voor koelere perslucht en voor een betere compressie van perslucht in het drukvat - Cementen. Maar ook deze onderdelen hebben onderhoud nodig. Zorg ervoor dat de koelribben altijd schoon en stofvrij zijn
De V-snaar, ook wel aandrijfriem genoemd, dient elke maand even gecontroleerd te worden op de spanning. Mocht de spanning niet meer correct zijn, dan kan je eerst de V-snaar weer opspannen naar de gewenste spanning. Daarbij komt dat je ook de aandrijfriem op scheuren en slijtage moet controleren. Mocht er een scheur inzitten, vervang dan direct de aandrijfriem, want een scheur kan leiden tot gevaarlijke situaties.
Let er dan wel op dat de compressor niet aanstaat en van de stroom is. Voordat je de compressor weer opstart, moet je eerst de kooi er weer op hebben gebouwd. Bij de brandstof compressoren heb je een belangrijk aandachtspunt en dat is de verbrandingsmotor. Bij de verbrandingsmotor moet je er goed om denken dat de brandstof niet vervuild raakt.
Ook moet er olie in het oliereservoir en op dezelfde manier moet je het controleren als bij de compressorpomp. Het kan voorkomen dat een compressor ondanks het juiste onderhoud toch nog problemen kan hebben - olv ninove radiologie. Mocht de compressor bijvoorbeeld uitvallen kan dit te maken hebben met verstopte luchtfilters. Mocht het probleem opgelost zijn wanneer de verstopte uchtfilters zijn schoongemaakt, is het klaar
Soms komt het ook voor dat een onderdeel defect gaat. Mocht er bijvoorbeeld geen druk meer worden opgebouwd of de compressor blijft aanstaan terwijl het drukvat al vol is, is waarschijnlijk de drukschakelaar kapot. Maar ook andere onderdelen als bijvoorbeeld de olieplug, cilinder, ventilatorkap, persleiding en oliekijkglas. Vaak zijn onderdelen van een compressor los te krijgen, zodat jij de compressor weer werkende krijgt.
Het onderhoudsschema voor een compressor is in te delen in dagelijks, één keer per week, één keer per maand en jaarlijks (cesar de paepe radiologie). Onderstaand schema kan jij als vuistregel gebruiken om jouw compressor goed te onderhouden: Oliepeil controleren Luchtfilter controleren V-snaar controleren Koelribben schoonmaken Olie verversen, mits anders aangegeven Luchtfilter vervangen, mits anders aangegeven Controleer dat de kopbouten nog vastzitten Nu weet jij hoe je het beste jouw compressor in top conditie kan houden
Het onderhoud verschilt per type compressor, echter zijn er altijd drie basis onderhoudsklussen welke uitgevoerd moeten worden bij elke compressor en deze zijn zeer belangrijk: Condens aftappen; Oliepeil controleren; Luchtfilter schoonmaken. De schroefcompressor kent ook onderhoud. Er is onderhoud dat je zelf kan uitvoeren en onderhoud wat alleen door de uitgevoerd kan worden, zoals het vervangen van het luchtfilter, oliefilter en seperatorfilter (dit hangt van het aantal uren af van de machine), maar ook herstel, V-snaar aanspannen, storingen die niet te verhelpen zijn en persluchtsysteem onderhoud.
Wanneer je de schroefcompressor gaat plaatsen dien je rekening te houden met 1 meter rondom de machine. bersou radiologie. Op deze manier kun je eenvoudig overal bijkomen. Daarbij moet je er goed omdenken bij onderhoud dat de schroefcompressor geheel uitstaan voordat je panelen van de machine gaat halen. Olie is belangrijk voor de schroefcompressor om te blijven werken, want een tekort aan olie zal als gevolg hebben dat de olietemperatuur te hoog wordt waardoor de machine uitvalt
Het oliepeil is te controleren via de olieindicatiebuis. Wanneer er olie is tussen de twee lijnen, dan is het op goed niveau. Komt het onder de onderste lijn, moet je direct olie bijvullen. Is de olie al voor een langere tijd in de schroefcompressor aanwezig, dan dien je de olie volgens het voorschrift van de draaiuren/onderhoudsinterval te verversen.
Met verouderde olie en ook zonder olie loopt de schroefcompressor op een gegeven moment vast. Diamantboren. Let op! Na de eerste 500 uur draaien moet de olie van de schroefcompressor ververst worden. Wanneer je dit hebt gedaan, kun je daarna het reguliere onderhoudschema aanhouden. Wekelijks moet je het condenswater aftappen om corrosie te voorkomen in het drukvat
Corrosie kan namelijk het drukvat aantasten, waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Ook kan het condenswater door het persluchtsysteem gaan, waardoor ook andere componenten aangetast kunnen worden. Bij veehouderijen speelt Ammoniak mee, wat het systeem ook kan aantasten (jaspers radiologie). Van de zijn de filterpotten voorzien van coating, waardoor ammoniak niet meer reageert met condens en aluminium
Dan is het juist belangrijk dat je het condenswater aftapt. Een seperatorfilter filtert ook water, komt hier roestwater in kan de seperatorfillter ook aangetast worden. Denk er dus goed om dat je condenswater wekelijks aftapt - Composieten. Met een automatische condensaftapper moet je wekelijks de testknop indrukken om te kijken of de tapkraan nog lucht uitblaast
De compressorruimte is belangrijk bij zowel de plaatsing als het onderhoud van de compressor. Als eerste de vloer, deze moet geschikt zijn voor industrieel gebruik en voldoende draagkracht hebben om het gewicht van de compressor te kunnen dragen (chu namur radiologie). Het tweede punt is de ventilatie van de ruimte waarin de schroefcompressor komt te staan, welke minimaal 30 m3 moet zijn
Ook moet je goed rekening houden met de lucht aan- en afvoer, waarbij de aanvoer zo laag mogelijk geplaatst moet worden voor het aanvoeren van koude lucht en de afvoer zo hoog mogelijk om de hete lucht af te voeren. Komt de schroefcompressor in een stoffige omgeving, dan is het advies om een filter voor de opening te monteren.
Een turbolader of kortweg turbo (ook ) is een pomp die de druk van de lucht voor een verbrandingsmotor verhoogt voordat die naar de cilinders gaat. Hij bestaat uit een turbine (vésale radiologie) en een compressor, waarbij de turbine de energie van de uitlaatgassen (in het uitlaatspruitstuk) gebruikt om de compressor op het inlaatspruitstuk aan te drijven
DAF behoorde tot de eerste motorfabrikanten in Europa die het belang van turbocharging inzagen en het ook daadwerkelijk toepasten. Een brandstofmotor zonder turbo of supercharger wordt een atmosferische motor genoemd. Opengewerkte versie van een turbolader Tussen 1885 en 1896 onderzochten Gottlieb Daimler en Rudolf Diesel de mogelijkheden om het vermogen van de motor te verhogen en het brandstofverbruik te verminderen door gecomprimeerde lucht in de motor te brengen door middel van een pomp.
In 1925 volgde een patent voor een praktische toepassing. Deze turbo was toen alleen nog maar toepasbaar voor langzaamlopende scheepsdiesels. Deze draaiden met een toerental van 100-120 omwentelingen per minuut. De zuigersnelheid was laag, materialen werden niet zwaar belast en de thermische belasting (warmte) was laag. lucht compressoren. De materialen waaruit een moderne turbolader is opgebouwd werden ontwikkeld tijdens de Tweede Wereldoorlog
Deze materialen worden ook toegepast voor speciale turbinewielen. Ook in de turbo zit een turbinewiel dat zeer heet kan en mag worden. Sindsdien is het gieten van metalen en het beschikbaar komen van diverse andere materialen dusdanig verbeterd dat turbocharging ook economisch een goede oplossing is om het motorvermogen te laten toenemen.
In zijn algemeenheid geldt dat het vermogen van een verbrandingsmotor evenredig is met de massa verwerkte lucht (zuurstof) per tijdseenheid. In de praktijk betekent dit dat een verhoging van het door een verbrandingsmotor geleverde vermogen bereikt kan worden door middel van een of meerdere aanpassingen: het vergroten van het slagvolume, wat tot gevolg heeft dat gewicht en afmetingen van de verbrandingsmotor toenemen het verhogen van het motortoerental waardoor de levensduur van de motor afneemt het verhogen van de luchtdichtheid - buggenhout radiologie door het te comprimeren, zodat ook meer brandstof toegevoegd kan worden
Drukvulling wordt gerealiseerd door toepassing van een turbocompressor of een mechanisch aangedreven compressor (supercharger). Door de toepassing van drukvulling stijgt de vullingsgraad van de cilinders en daarmee het vermogen van de motor. Tegenwoordig is de trend het zogenaamde downsizen van motoren: het volume van de motor verkleinen en dus het gewicht verkleinen.
Een supercharger is een mechanisch aangedreven compressor. Een bekende is de Roots supercharger, gebruikt door Mercedes-Benz en daarvoor door Eaton flink aangepast. Dan is er de G-lader, deze is enkele jaren gebruikt bij Volkswagen, waarbij de lucht wordt samengeperst door een excentrisch slakkenhuis. Supercharging werd onder andere in de race-auto's van Bentley al in de jaren 30 toegepast.
Bij lage snelheid gaven ze weinig druk. sint augustinus radiologie, zodat het rendement bij lage toerentallen flink terugliep. Ook was er veel wrijving van de twee tandwielen, en dus meer slijtage. Dit wordt weleens verminderd door vlak bij de inlaat van de Roots een olievernevelaar te plaatsen. Het principe is eenvoudig, twee “tandwielen” die in elkaar lopen
Er bevonden zich hooguit zes tanden (ook wel lobben genoemd). Deze zitten in een behuizing opgesloten. Composieten. Een van de tandwielen wordt rechtstreeks of via een snaar aangedreven door de krukas. Zo zal er een pompende werking ontstaan. De lucht wordt aangezogen en samengeperst in de inlaat. Een groot voordeel is dat dit systeem al werkt bij stationair draaiende motor en dus ideaal is voor tweetaktdiesels
Deze as drijft een ander schoepenwiel aan, namelijk het compressorwiel (radiologie strombeek). Dit compressorwiel zit ook in een nauwe behuizing die gevormd is als een slakkenhuis. De aandrijving wordt niet gehaald uit de warmte, maar uit de stroom van uitlaatgassen. De uitlaatgassen hebben zodra ze de cilinders verlaten nog een bepaalde druk
De druk en de temperatuur zijn gedaald, bij turbines spreekt men van "vallen". De restdruk is nu nog maar 0,03-0,07 bar en ook de temperatuur is ruwweg met 100 graden gedaald - Boren. De compressorzijde werkt precies andersom (tienen ziekenhuis radiologie). Het doel is lucht te maken voor in de cilinders die meer zuurstofmoleculen bevat per volume-eenheid
Het resultaat is meer vermogen bij hetzelfde toerental. Enkele kengetallen; aangezogen lucht: 25 °C, temperatuur gecomprimeerde lucht zonder koeling: 120 °C, temperatuur gecomprimeerde lucht met koeling: 40 °C, druk voor de cilinders: 0,57 bar. Er is een verschil van 80 graden door gebruik van een koeler. Een ander belangrijk voordeel van een turbomotor is hoogtecompensatie.
IJlere lucht bevat minder zuurstof en voor een stoichiometrische verbranding kan er dus ook minder brandstof aan toegevoegd worden (Cementen). In 1961 heeft DAF. ziekenhuis deinze radiologie proeven gedaan met een dieselmotor in samenwerking met C.A.V. op het gebied van hoogtecompensatie. Hieruit kwamen de volgende cijfers: een motor zonder turbo verloor 50% vermogen bij een stijging van 5000 meter boven zeeniveau, een motor met turbo verloor slechts 4% vermogen
Deze getallen zijn enigszins kunstmatig: in 1961 was de toename in snelheid van de turbine alleen acceptabel tot 3000 meter om geen overbelasting van het materiaal te veroorzaken. Deze problemen zijn later opgelost. Hoogtecompensatie is tevens de reden dat sommige typen zuigermotoren voor vliegtuigen zijn uitgerust met een super- of turbocharger.
Een turbine draait rond met een snelheid van meer dan 75.000 omwentelingen per minuut (omw./min.), wat een omtreksnelheid geeft aan het uiteinde van de turbinebladen van net onder de geluidssnelheid en soms zelfs hoger - buggenhout radiologie. Vandaar dat maat en afwerking van de lagers in de as wel zeer nauwkeurig moeten zijn
Afhankelijk van het type turbo ligt deze speling tussen de 0,05 en 0,2 mm. Deze speling mag erg veel lijken en kan de indruk wekken dat de turbo zijn beste tijd gehad heeft. Toch is deze speling normaal - Hardmetaalboren. Het lager draait met een snelheid van ongeveer 1/3 van de as; het is een zogenaamd 'zwevend lager'
Ook de turbo moet gesmeerd worden. De turbine-as ligt in de lagers (twee stuks): aan de turbinezijde zit een lager en aan de compressorzijde zit ook een lager. Dit zijn glijlagers van brons of een andere legering en soms zelfs van keramiek. Het lagerhuis wordt gevuld met olie en de as heeft nu zijn smering.
In het lagerhuis is maar zeer weinig tot geen oliedruk (saint pierre radiologie). Maar de olie zal niet via de as naar het turbinehuis of compressorhuis lekken. Daarvoor zorgt een speciale afdichting op de turbine-as. Deze afdichting wordt gerealiseerd door een soort kleine zuigerveertjes. De druk op de veertjes is alleen de druk die in het carter heerst
Navigation
Latest Posts
Radiologie Dentaire Fontainebleau
Radiologie Dentaire Dijon
Limes Rotatives Pour Le Traitement De Canal